Svar: Gumle, tygge, synke og IKKE galt i halsen?

11. oktober 2012

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Ditte

Tak for dit brev - jeg skal prøve at uddybe :)

De fleste forældre er rædselsslagne for at deres børn skal få noget mad galt i halsen og det er naturligvis vigtigt at børn altid er under opsyn, når de sidder med mad. Det er også vigtigt at man forsøger at afkode, hvad barnet er parat til - og her er børn forskellige. Nogle børn vil kunne spise små hapsere uden problemer allerede i 7 måneders alderen og andre kan ikke før de er 10 måneder gamle. Nogle børn vil først kunne bide af en bolle eller en kvart skrive brød, når de er 10 måneder og andre kan ikke før de er over et år ...

Derfor gælder der ikke helt faste retningslinjer for, hvornår det rigtige tidspunkt er og det lyder som om at I er ret godt på vej hos jer.

Det vil normalt være meget passende med lidt grovere grød, f.eks. flerkornsgrød i 7 måneders alderen. Det vil være rigtig fint med små bidder af indmaden af en frikadelle, lidt laks moset ned i grøntsagerne eller lidt kødsovs. Maden skal generelt stadig være meget sovset og cremet, for at barnet kan tygge og kapere det. Det vil i denne alder ofte også være rigtig godt med større stykker mad i hånden, som barnet kan sidde og gumle på - det kan være brødskorper, - ristede rugbrødsbjælker, enden eller kanten af et franskbrød, en tvebak eller lignende. Det kan være et stykke blomkål eller broccoli der er let kogt, eller det kan være en kartoffelbåd bagt i ovnen, så overfladen er lidt sej og midten blød.

Hård frugt soom f.eks. æble skal man passe på med, da det knækker let, men et stykke melon, lidt appelsin, fersken eller lignende kan forsøges. Dog er man nødt til at udskifte det, når barnet får det gumlet for ødelagt - også selvom barnet protesterer :) Og så kan det nogle gange være en god idé at holde det for barnet, ligesom man også kan give mikrobidder 5mm x 5mm stykker, som barnet kan sidde og ...

Annonce

... køre rundt i munden, bevæge med tungen osv. for at øve sig. Lidt på størrelse med et enkelt eller to riskorn. Banan bør gives i meget små bidder, hvis barnet skal kunne kapere det. Lidt bær f.eks. jordbær eller hindbær skåret i små stykker kan være en idé, lidt kiwi, blomme, vindruer uden skræl og kerner, som er skåret i mikrobidder kan være en idé.

I 8-9 måneders alderen vil det være rigtig fint at begynde med små brødhapsere, det bør være blødt brød, ofte starter man med lidt blødt rugbrød uden kerner med forskelligt smørbart pålæg, som igen hjælper barnet med at kapere det i munden. Igen er hapserne meget meget små til at begynde med, men i takt med at barnet bliver bedre til at tygge, så bliver hapserne større. Stille og roligt begyndes så med små hapsere af en bolle og lidt lysere brødtyper. Nogle børn har ingen problemer med at finde ud af hapserne, andre børn har glæde af at man f.eks. bløder hapserne lidt op i mælk eller vand, før barnet får dem i munden.

Ærter og majs vil mange børn først kunne finde ud af at tygge i 10 måneders alderen og stadig i den alder, vil de ofte komme hele ud, - det kan man se, når bleen skiftes. Det er dog rigtig fint at øve sig på og det træner i den alder også pincetgrebet.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Der findes kurser i førstehjælp til børn, netop så man kan lære hvordan man skal reagere, hvis barnet får mad galt i halsen eller i øvrigt kommer til skade. Det kan være fornuftigt at tage et sådan kursus. Et førstehjælpskursus bør so minimum bestå af hjertemassage til børn, førstehjælp ved fremmedlegemer i hals, øre og næse og førstehjælp ved forbrændinger og ætsninger.

Med små børn kan der ske masser af ulykker i hjemmet og det er en rigtig god idé at være forberedt. Førstehjælpskurser tilbydes ofte til mødregrupper :)

Håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)

Og rigtig god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre